Ensimmäinen oppitunti Ahjolassa

Ahjolan Sähkökitara II -kurssin ensimmäinen oppitunti ei ollut Ahjolassa. Vaan kurssin opettajan äänitysstudiolla. Mikä olikin kyllä ihan hyvä juttu, sillä studio on juuri sellainen sekainen, tavarantäyteinen paikka, jollaisia varmasti monet pikkustudiot ympäri maailman ovat. Lattiat värikkäiden isojen mattojen peitossa. Kalusteina vanhoja kuluneita sohvia ja nojatuoleja.

Menin ensimmäiselle tunnille hyvissä ajoin, kun en oikein tiennyt millainen systeemi paikassa on. Saapuessani oli edellinen oppitunti vielä menossa. Odotushuoneena toimi studion tarkkaamo, jonka sohville suurin osa oppilaista mahtui lojumaan.
Kurssille tuli 8 enempi tai vähempi kokenutta soittajaa. Alkujännitys hälveni kyllä aika nopeasti, koska juttua ja yhteistä säveltä alkoi heti löytyä. Porukan ikähaarukka oli hyvin laaja, reilu 40 vuotta nuorimpien ja vanhimpien välillä. Se ei ollut, ainakaan meidän vanhempien mielestä, minkäänlainen ongelma.

Tunnin alkaessa siirryimme itse studion puolelle. Löysimme kaikki jonkinlaisen tuolin ja nuottitelineen. Ja jokaiselle löytyi myös vahvistin, tosin jokaiselle erilainen. Esittäydyimme. Joukossa oli mm pari lukion viimeisellä luokalla olevaa, apteekkari, rehtori, it-osaaja. Soittokokemusta oli vaihtelevasti. Kuka oli soittanut kitaraa kauan sitten ja halusi nyt palata harrastuksen pariin. Joku oli soittanut trumpettia aika aktiivisestikin. Ja olipa joku aivan juuri saanut ensimmäisen kitaransa.

Opettaja kyseli hieman kaikkien soittotaustaa ja toiveita kurssin suhteen. Ja sitten hyvin äkkiä asiaan ja ensimmäisen kappaleen opiskeluun. Se oli Work Song, josta saimme nuotit eteemme. Siis nuotit, ei tabulatuureja, joita useimpien muiden tavoin olin harjoitellessani käyttänyt. Myöhemmin kyllä saimme myös tabit kappaleista. Nykyään käytän itse mieluiten molempia yhdessä. Tabien luku ja äänten paikantaminen kaulalta sujuu niiden avulla paremmin. Kun taas nuoteista selviää aika-arvot, tauot jne selkeästi.DSC_1787
Kurssin systeemi oli se, että joka viikko saimme uuden harjoituskappaleen. Aluksi suhteellisen lyhyitä osia niistä tai vaikkapa vain kompit, ehkä riffejä ja joskus soolokin. Kappale käytiin tunnilla läpi opettajan soittoesimerkein ja sen jälkeen tahti tahdilta painottuen vaikeisiin kohtiin, sopiviin otteisiin jne. Myös kappaleiden kokonaisrakenteita käytiin tarpeen tullen läpi.

Kotona sitten viikko harjoiteltiin. Seuraavalla viikolla tunti alkoi sillä, että jokainen vuorollaan soitti läksyn. Vaihtelevalla menestyksellä. Aika usein esitystilanne vaikutti asiaan. Hyvin tutuksi pikkuhiljaa tulikin kommentti ”kyllä se kotona vielä meni”.
Teoriaa ei erikseen kovin paljon opeteltu. Mutta sitä tuli siinä vaivihkaa pienin annoksin soittamisen lomassa.

Work Songin jälkeen mentiin linjalla Autumn Leaves, Angie, Let It Be:n soolo, Poison, Sweet Home Alabama, Over the Hills and Far Away,….

Jätä kommentti